16. srpna 2016

Co běžně nakupuji?

Na mail nebo na facebook mi chodí hodně otázek, většina z nich se točí kolem jídla. Co běžně jím? Kolikrát denně jím? Jak velké porce? Jaké potraviny nakupuji? Co mi doma nikdy nechybí? Poslední dvě otázky bych chtěla shrnout v dnešním článku. Něco na tento způsob jsem už kolikrát napsat chtěla, ale neustále jsem na to zapomínala. Čas to napravit. Rozdělím to do určitých kategorií a doufám, že vám to zase v něčem trošku pomůže :)


Většinu věcí nenakupuji v nějakých specializovaných prodejnách, vystačím si se supermarkety. Nejčastěji navštěvuji Kaufland a Lidl, výjimečně Billu anebo Albert. Pokud něco kupuju výhradně ve zdravé výživě, tak vám to určitě k daným potravinám napíšu :) A teď už k tomu, co mám běžně doma v zásobách a často kupuji.

OVOCE, ZELENINA
To je u mě naprostý základ, protože ovoce i zeleniny jím kvantum. V sezoně mám často některé druhy domácí, zbytek zkrátka kupuju - buďto ve městě na trhu nebo v supermarketech. Z ovoce pravidelně kupuji jablka a banány a další druhy v závislosti na tom, co zrovna v obchodech mají - mám hrozně ráda veškeré ovoce a snažím se mít jídelníček pestrý a barevný. Tak 1-2x do měsíce si koupím i avokádo :) Bobulovité ovoce, jako jsou jahůdky, borůvky, maliny a další sbírám přes léto do krabiček a vždy si něco hodím do mrazáku i na zimu. Ze zeleniny u mě nesmí chybět okurky, malá cherry rajčátka, mrkev a papriky, ale často nakupuji i cukety, špenát, lilek, řepu, brokolici a další :)


MLÉČNÉ VÝROBKY
Po zelenině a ovoci tvoří asi největší část jídelníčku i nákupu. Nízkotučný tvaroh, bílý jogurt Hollandia a zakysanou smetanu sebou odvážím pravidelně. Často kupuji i různé sýry - tvrdé plátkové, cottage, hermelín a mozzarellu se sníženým obsahem tuku. Taky tvarůžky, lučinu. Bezlaktózové mléko kupuji většinou do zásoby, stejně tak bezlaktózovou smetanu však co kdyby náhodou! :D. Nízkotučné varianty nevybírám proto, že bych se mléčného tuku bála, ale ráda doplním tuky oříšky a oříškovými másly. Ty výrobky ovšem musí mít dobré složení, jinak raději sahám po plnotučné verzi. :)


PEČIVO
Jsem holka, co má ráda téměř všechno, a přestože chci ještě trošku zhubnout, tak se nevyhýbám ani pečivu - nejím ho denně, ale tak jednou dvakrát do týdne si kousek dám - chutná mi to. Snažím se ovšem vybírat zdravější verze, pokud si zrovna něco neupeču doma. Prakticky vůbec ale nekupuji takové ty balené mokré chleby, které sice celozrnné jsou, ale moc si na nich nepochutnám. Mám moc ráda slunečnicový žitný chléb, celozrnné bagetky z Kauflandu, občas sáhnu po večerním pečivu, které má snížené množství sacharidů. V mrazáku mám také téměř neustále celozrnný toast z Lidlu. Místo pečiva občas koupím žitné knäckebroty nebo kukuřičné plátky.


MASO, RYBY, VEJCE
Začnu od konce - vajíčka domů z obchodu vozíme málokdy, častěji kupujeme domácí od sousedky, protože jsou asi tak 1000x lepší, mají krásnou barvu a hlavně jsou od slípek, které nevyrůstaly na hormonech! :) Co se týče masa, tak to poslední dobou už nekonzumuji v takové míře, jako dříve. Přisuzuji to především 14 dnům, kdy jsem jela podle Whole30 (článek), tehdy mi maso 2-3x denně začalo lézt na mozek a celkem i chutnat. Sama si jej už téměř nedělám, spíše když vaří mamka. Nejčastěji se u nás objevuje kuřecí, krůtí, libové vepřové a čas od času hovězí a taky králíka, opět od sousedky z chovu. Ryby jím naopak častěji než dříve, klidně 2-3x týdně. Nejraději mám lososa, tresku a pstruha, často používám tuňáka ve vlastní šťávě z plechovky.


PŘÍLOHY, OBILNINY, LUŠTĚNINY
Nevyhýbám se jim - konzumuji v menším množství, než ostatní lidé, ale nevynechávám. Pouze část nahradím zeleninovým salátem, nebo pečeným batátem, celerem, mrkví.. :) Mám hrozně ráda nové brambory, které se dají jíst i se slupkou, a rýži. Tu kupuju nejčastěji hnědou anebo basmati, občas naši dovezou jasmínovou, protože je chuťově nepřekonatelná. Těstoviny mám doma žitné ze zdravé výživy, odtamtud také celozrnný kuskus a bulgur. Z luštěnin nejčastěji kupuji čočku - hnědou i červenou. A samozřejmě arašídy, protože to je prostě láska ♥ :D Čistě obilniny u mě zastupují asi jen ovesné a žitné vločky, zbytek už vedu v podobě mouky - špaldovou především, pak žitnou a pšeničnou celozrnnou.


OŘECHY, SEMÍNKA, OLEJE
Oříšky kupuji výhradně ve zdravé výživě. Cenově to vyjde buď na stejno anebo i levněji, ale hlavně jsou kvalitou úplně někde jinde. Téměř pořád mám doma kešu oříšky, mandle, lískové oříšky a domácí vlašáky. Dále mám doma zásobu chia semínek, slunečnicových, lněných, sezamových a dýňových. Taky tady mám velké balení strouhaného kokosu, které velice rychle mizí. Z olejů používám výhradně kokosový a olivový. K oříškům a semínkům patří také ořechová másla, která doma mám, ale ta objednávám z internetu. Mám kešu máslo, mandlové, arašídové, kokosové a taky tahini (sezamová pasta), ta ale u mě velkého využití nenachází.


SLADKOSTI
Sladkosti - cože? Podivili jste se? :D Nojo, jsem jaká jsem, občas mám chutě na sladké, ale především se snažím vybírat zdravější dobroty ale samozřejmě si občas dám milku ♥. Ve zdravé výživě nakupuju nejrůznější RAW tyčinky, které miluju. Nejčastěji od Bombus anebo LifeFood. Také tam nakupuji různé celozrnné sušenky, když se mi nechtějí péct doma, oříšky a ovoce v čokoládě nebo jogurtu, různé drobnosti. Vždy si ale čtu složení! V zásobě mi nechybí ani pár questek či jiných dobrých proteinových tyčinek. Z čokolád mám nejraději stejně tu hořkou, 85% Lindt je naprosto ideální ♥ :) Kupuju si i šmakouna (ovocného a čokoládovou pomazánku) - obsahuje dost bílkovin a na zahnání chutí je to výborná pochoutka. Výjimečně se u mě objeví i různá müsli srdíčka, chia kaše od Semixu nebo takové proteinové Corny. 


Článek berte jako takové shrnutí potravin, které konzumuji co možná nejčastěji. Samozřejmě neberu z každé kategorie vždy vše najednou, snažím se mít jídelníček pestrý a veselý, zkrátka takový, abych si stále nemusela říkat, že jím neustále ty samé potraviny dokola :)

Co nesmí chybět ve Vašem nákupním košíku? :P

2 komentáře:

  1. Já ze všechno nejvíc asi kupuju jogurty - ráno si je dávam do musli a jsem zvyklá je svačit (buď s trochou medu nebo domácího džemu nebo s ovocem), občas si z něj udělám dresing na salát a dělám z něj občas koláč s ovocem...
    Tvaroh si kupuju zelený - polotučný. Ten nízkotučný mne dusí ;-)
    Čokoládu mám taky ráda hořkou - čím víc % kakaa, tím lépe. A na čem krutě ujíždím jsou banánky v čokoládě.
    Z tyčinek mi taky chutnají Bombus a Lifefood, pak si kupuju tyčinky, co má DM drogérie a Rossmann pod svou značkou, ty mi dost chutnají (na blogu mám minirecenzi, ostatně na kakaové Lifefood a Bombus taky)

    OdpovědětVymazat
  2. Až na to pečivo, máme stejný chuťový styl :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za milý komentář :)