27. února 2015

Švihadlo jako pomocník v hubnutí

Neznám nikoho, kdo by přes švihadlo neskákal už v brzkém věku školkou počínaje, natož pak někoho, kdo by o něm nikdy neslyšel. V mateřské škole jej učitelky cpaly do rukou snad každému, ať se mu to líbilo či ne, ale postupem času si na to téměř každý zvykl. A pro děti je to opravdová zábava ne jako hloupá hra na počítači. Přiznejme si ale to, že málokomu záliba ve skákání vydržela dlouho po nástupu na základní školu. Švihadlo se pěkně schovalo do nějaké krabice s nepotřebnými věcmi a po pár dnech či týdnech se na něj zapomnělo. A co se ve světě rozmohlo všichni jsme hrozně fitness nadšení, lidé se ke švihadlu čím dál tím více vracejí. Jako ty děti ve školce. Proč? :)




Švihadlo, ač to tak leckdy vůbec nevypadá, je skvělým kardiem. A to je pro hubnutí žádoucí! Zároveň lze ale toto skákání označit jako komplexní cvičení, protože ačkoliv jde převážně o aerobní kardio aktivitu, posilujete boky, zadek, stehna a lýtka. A pak také ruce a bříško. Pokud chcete se švihadlem hubnout, je dobré dodržovat tepovou frekvenci, ideálně se pohybovat kolem 65-75% vaší maximální tepové frekvence. Rozhodně byste se neměli dostat do fáze, kdy sotva popadáte dech.



Při skákání je dobré pohybovat se po měkčím povrchu, protože všechny nárazy z doskoků absorbují klouby, zejména pak kolena. Za sebe můžu ještě doporučit boty s odpruženou patou, ty také leccos zachytí. Švihadlo lze využít jako kompletní workout (v tom případě se mu věnujte tak 15-20 minut a střídejte různé způsoby s intenzitou) anebo jako pouhé rozehřátí se před samotným cvičením. Způsobů jak skákat je opravdu mnoho. Můžete napodobovat běh na místě (střídáte nohy), skáčete snožmo, po jedné noze nebo třeba střídáte varianty kdy skáčete panáka, zakopáváte nebo dáváte kolena vysoko, tzv. high knees.



V dnešní době je na trhu spousta druhů švihadel, ale dobře poslouží i to úplně základní lano z hračkářství za třicet korun. Existují různé skipping rope, které jsou určené k rychlému tempu, švihadla s počítadlem, kdy se nemusíte zbytečně stresovat ztracením se v číslech a nebo švihadla se zátěží, vhodná pro posílení předloktí. Často jsou vyjímatelná, tudíž když se na tuto menší zátěž (100-150g v každé ruce) necítíte, jednoduše se jí zbavíte.



Osobně cvičím se švihadlem se zátěží, v každé ruce mám vždy 100g a ačkoliv se to zdá málo, pokud závaží vytáhnete, rozdíl jde pěkně poznat. Nehledě na to, že při kroucení se pěkně pronese. Švihadlo používám jako doplněk ke cvičení, často jako rozehřátí se před samotným workoutem. 



Co vy a švihadlo? Používáte? Patří mezi vaše oblíbené nebo naopak ty nenáviděné pomůcky? :)

9 komentářů:

  1. zrovna jsem si koupila nový švihadlo, tak chci začít pravidelně skákat! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Práveže pri skákaní je lepšie, keď sotva popadáš dych. Je lepšie skúkať formou HIIT, má to oveľa viac benefitov.

    OdpovědětVymazat
  3. Při skákání mě strašně bolí hlava, takže bohužel :( ale určitě by mě to bavilo.

    OdpovědětVymazat
  4. Švihadlo si chci v nejbližší době pořídit, občas na rozehřátí praktikuju naprosto nekoordinované hopsání na hudbu, tak je načase tomu dát styl :D.

    OdpovědětVymazat
  5. Dá se říct, že na švihadle jsem začínala :) Vydržela jsem skákat třeba i 25 minut :D..blázen :D

    OdpovědětVymazat
  6. Švihadlo mám ráda jako takový doplněk ke cvičení nebo po běhání, když cítím, že mám ještě dostatek sil :D A hlavně mě na něm baví skákat :)

    OdpovědětVymazat
  7. Asi jsem nějaká výjimka, ale já prostě přes švihadlo skákat neumím!! :(( :DDDD

    OdpovědětVymazat
  8. Skáču vždycky po silovém cvičení těsně před během, abych se rozproudila. Ale jenom 3x po minutě s pauzou na vydýchání (cca půl minuty) ;-) Nevím, jestli je to efektivní, ale přijde mi, že zadek začíná konečně dostávat ten tvar, kterej chci, tak snad... :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Ty jo, já švihadlo upřímně úplně nesnáším :D Ne, že by mě to vyloženě nebavilo, ale prostě je to pro mě hrozně namáhavé, bolí mě z toho hlava a celkově to nevydržím déle jak 3 minuty :/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za milý komentář :)